Amega in artikel DOV-Magazine
Over de bedrijfsstrategie van Amega en maatschappelijk verantwoord ondernemen
Ames Commercieel Directeur Reinier de Koning vertelt in het artikel van de laatste editie van het DOV-magazine meer over onze bedrijfsvoering en welke rol maatschappelijk verantwoord ondernemen speelt binnen Amega.
Elkaar de bal toespelen
De wereld van auto's, en mobiliteit in bredere zin, is continu in beweging. Amega blijft in die wereld hard groeien met een grote diversiteit aan activiteiten. Ook is Amega regelmatig in het nieuws omdat het bedrijf vaak klaarstaat om anderen te helpen. Samenwerking is bij dit alles cruciaal, zowel binnen als buiten het bedrijf: "Amega zien we echt als onderdeel van de samenleving."
“Amega blijft inderdaad hard groeien”, gaat Reinier de Koning, commercieel directeur bij Ames Autobedrijf, van start. “Uitgangspunt is daarbij dat we onze activiteiten willen spreiden, diversificatie dus, om zo minder gevoelig te worden als het in een onderdeel van de markt eens tegenzit. Daarnaast zien wij schaalvergroting als een belangrijke factor om onze continuïteit in de huidige markt te waarborgen. Dat verklaart ook dat we inmiddels negentien automerken aanbieden. En dat we bijvoorbeeld ook fietsen, verzekeringen en laad- en lease-oplossingen kunnen bieden. Voor iedere mobiliteitsvraag hebben we nu wel een antwoord. Ons Amega-DNA heeft hier ook mee te maken, omdat we in elke bedreiging ook kijken naar de kansen die dat oplevert. En daar dan actie op ondernemen.”
Reinier de Koning: “Amega zien we echt als onderdeel van de samenleving”
Stageplekken
“Met zo veel mogelijkheden binnen het bedrijf kun je elkaar natuurlijk ook vaak de bal toespelen”, gaat Reinier verder. “Want als ik de klant niet kan helpen, dan kan ik deze altijd een alternatief bieden door naar een collega door te verwijzen die wel kan helpen, ook dat is het Amega-DNA. Samenwerking binnen Amega is cruciaal, maar we kijken ook buiten Amega naar mogelijkheden. Zo stellen we auto’s beschikbaar aan de studenten Automotive van het Da Vinci College en bieden we ook vaak stageplekken aan deze studenten aan. Simpelweg omdat we vinden dat dat ook een taak van ons is.”
Beursvloer in de showroom
Reinier: “Een ander voorbeeld is dat we de showroom van Audi beschikbaar stellen aan het Beursvloer-evenement van Stichting Maatschappelijk Betrokken Ondernemen Dordrecht. Het is natuurlijk even wat geregel, maar het levert zó veel positieve energie en reacties op! En hoewel dat niet het doel is, straalt het ook af op onze medewerkers, die trots zijn dat hun werkgever dit soort acties onderneemt. Het zegt in dat kader veel dat we laatst maar liefst elf jubilarissen hadden die minstens vijfentwintig tot zelfs vijftig jaar bij ons werken.”
''Verplichtingen''
“We krijgen ook vaak positieve reacties terug, mensen komen bijvoorbeeld graag bij ons werken. Maar dat is niet de hoofdzaak. Natuurlijk zijn we een bedrijf en moet er ook gewoon geld verdiend worden, maar we kunnen wel proberen om dat op een leuke en maatschappelijk verantwoorde manier te doen. Amega zien we echt als onderdeel van de samenleving met de bijbehorende ‘verplichtingen’. Dat laatste dan wel tussen aanhalingstekens want we doen het graag.”, sluit Reinier af.